Son
yıllarda yaşanan bilimsel gelişmeler yeni teknolojilerin iş hayatına girmesine
yol açmış, iş dünyasına yeni bir düzen getirmiştir. Günümüzde hiç kimse, kendi işiyle
ilgili bilgilerin tamamına sahip olduğunu iddia edemez. Bu nedenle, insanlar
sürekli olarak öğrenmek ve başkalarının bilgilerinden yararlanmak zorundadır.
Paylaşım ve ekip çalışması eskiye göre çok daha öne çıkmıştır. Yeni iş
düzeninin bir diğer sonucu da müşteri ve hissedarların beklentilerinin değişmiş
olmasıdır. Emir verme ve kontrol etmeye yönelik eski yönetim biçimleri yerlerini Liderliğe Bırakmaktadır.
Liderlik grup üyelerinin iş faaliyetlerini etkileme ve
yönlendirme sürecidir. Liderlik, ekip, amaç, toplum ve organizasyon
değişkenlerinin bir fonksiyonudur. Lider ne yapmak istediğini bilmeli, engeller
karşısında yoluna devam edecek kadar güçlü olmalıdır. Lider Tutkulu olmalı ve tutkusunu
yayarak etrafına umut verebilmeli onları motive edebilmelidir. Hiçbir insan tek
başına bir ada değildir, bir kıtanın parçasıdır. İşte buradan hareketle Lider,
kurum içinde bireyler ile organizasyonu senkronize edebilmelidir. Görünüm, entelektüel
birikim, duygusal ve beyinsel zeka, güvenilirlik ve iş yetkinliği liderlerin
güçlü olması gereken alanlardır. Liderler olaylara operasyon, teknoloji,
organizasyon, sosyolojik ve psikolojik açından ve makro-mikro düzeyde bakabilmelidir.
Lider yerine göre yol gösterici, kaynak dağıtıcı, müzakere edici, motive edici,
aidiyet uyandırıcı, ilham verici, destekleyici rollerini oynayabilmelidir.
Lider stratejik düşünebilmeli, değişime açık olmalı, kaos’u yönetebilmeli,
müşteri ve bireyler ile empati kurabilmelidir. Lider psikolojik açıdan güçlü
olmalıdır, çünkü ön plandadır. Organizasyon ile sorunlar arasında bir ara yüz
oluşturur.
Liderlik ve
yönetim farklı kavramlardır. Yönetme yetkisi olmayan lider veya liderlik
özellikleri olmayan yöneticiler olabilir. İdeal olan ise yöneticinin aynı
zamanda lider olmasıdır. Bir görüşe göre Lider olunmaz lider doğulur. Doğruluk
payı yüksek olan bu önermeye karşın günümüzde liderlik sosyolojik, psikolojik
ve teknik alanda bütünsel bir gelişim ile mümkün olmaktadır. Başarılı liderlik
hayatı yoğun yaşayabilme, otoriteye başkaldırabilme, iş hayatının
dinamiklerinden etkilenmeden bireyselleşebilme ve kontrolü kaybetmemekte yatar.
Liderlerin
güdüleme tarzları, otoriter, serbest ve demokratik olabilir. Otoriter liderler
güç ve karar alma mekanizmasını kendilerinde toplarlar. Yetkilerini en üst derecede
kullanma eğiliminde olan otoriter liderler, genelde küçük detaylarla bile
uğraşır, astların katılım ve düşüncelerinden çok kural ve emirlere uymalarını
beklerler. Otoriter liderler doyumsuz ve düşük moralli olur, yönetim aracı
olarak genellikle korku ve baskıyı kullanırlar. Serbest liderler ise herkese
hoş gözükmeye çalışır, grup içi ve dışı baskılar karşısında kararsız ve zayıf
bir duruş sergilerler. Risk ve sorumluluk almaz, işlerle ilgilenmez ve katkı
sağlamazlar. Bu zaaflarını gidermek için zaman zaman dengesiz ve aşırı
çıkışlarda bulunabilirler. Demokratik liderler kararları tartışma ve ekip
çalışması içinde alırlar. Öneri ve fikirlere açıktırlar. Paylaşım, ekip
çalışması ve yüksek moral isterler. Fikirlerini endirekt yoldan empoze ederler.
Hangi tarz olursa olsun Lider ile organizasyon arasındaki ilişkide eskisinden
farklıdır. Günümüzde büyük boyutlu işletmelerin küçük kararlarla büyük
sonuçlara maruz kaldığı ortamla liderlerden beklentiler strateji ve doğru karar
ve yönlendirme üzerine odaklanmıştır. Bu ağır sorumluluğu taşıyabilmesi için
liderlik için yeni kavramlar bile geliştirilmiştir. Örneğin Enpowerment
kavramı, organizasyondaki yönetici veya liderin hiyerarşik, idari veya
bürokratik bir engele takılmadan müşteri isteklerine cevap verecek, karar
alabilecek yetki ve haraket kabiliyetine ulaşmasıdır
Lider
delegasyon enstürmanını iyi kullanmalıdır, çünkü üzerindeki aşırı yük ve data
girişi onu hata yapmaya zorlar. Lider takım çalışması yapmalıdır, çünkü tek adam
olmak beklentileri karşılayamama kaygısı getirir. Zaferleri tek başına
sahiplenmemelidir, çünkü yalnızlık ve megalomani ekip için demotivasyon ve
yabancılaşma yaratır. Lider zaman zaman bir anne gibi karşılıksız verebilmeli
ve perde arkasında kalabilmelidir. Zaman zamanda bir baba gibi değerler ve
kurallar zincirini işletmelidir. Ancak liderin esas görevi organizasyon ve
çalışanların kendi ayakları üzerinde durmalarını temin etmektir. “En iyi lider,
insanların kendisinden haberi olmayan liderdir,
Liderin görevi tamamlandığında,
insanlar bunu kendi kendimize yaptık diyebilecekler. Lao – Tzu”
Başarılı
bir organizasyon için Klasik lider tanımının biraz daha derinlerine inmekte
fayda vardır. Manfred Vries önderliğinde liderliğe kısa bir yolculuk yapalım. Liderlik
özelliklerinin en önemlilerinden biri duygusal zekadır. Duygusal zekası yüksek
kişiler kendilerinin ve etrafındaki kişilerin iç dünyalarına bakabilir, motive
edebilir veya olabilirler, iyi birer ekip oyuncusudurlar. Bu profildeki
insanlarla birlikte olmak, beraber çalışmak ve taahüt altına girmek kolaydır.
Maalesef eğitim sistemimiz beynin sezgisel faaliyetlerinden sorumlu sağ tarafı
üzerine pek odaklanmaz. Toplum ve eğitim kurumları para ve güç kazanmaya,
hesaplanmaya, ölçmeye, satmaya odaklı bireyler yetiştirir. Bu ortamda liderlik
özelliklerini elde etmek kolay değildir. Ticari hayatta liderlik doğal olarak sadece
duygusal zeka ve içe yönelişle olamaz, eylem ve iş sonuçlarıyla
desteklenmelidir. Lider olmadan yönetmek mümkündür ancak bu durumda insanları
bir amaç uğruna yönlendirmek için kullanılacak araçlar korku, baskı ve
mecburiyetler olacaktır. Küçük boyutlu ve bir insan hayatından kısa dönemli
hedefler için liderlik olmadan yönetim beklide daha hızlı sonuç verse de, uzun
dönem ve büyük ölçekte liderlik olmadan başarı elde etmek mümkün değildir. Ne
yazık ki birçok işletmenin yükselişi ilk şekilde olmaktadır. Yüksek cirolu veya
karlı bir firma bunu yüksel liderlik kabiliyetlerine bağlamadan önce iş için
ayırdığı kaynak, sermaye, varlık veya rakiplerinin durumunu incelemeli,
başarının ne pahasına olduğunu ve sürdürülüp sürdürülemeyeceğine bakmalıdır. Hegel’in
Tarih zihni&aklı gibi her işletmeninde bir kurum aklı&ruhu vardır.
Önemli olan bu aklı sürdürülebilir ilerleme için kullanabilmektir. Temelleri
iyi atılmamış bir kurum aklına sahip olmayan, kişisel güçler ile yönetilen
firmalar hızlı yükselebilir ancak maximum noktaları düşük kalır.
Liderlik
farklı kültür ve iş yapış tarzlarında farklı davranış biçimleri ile ortaya çıkabilir.
Amerika, Avrupa, Ortadoğu, Çin’deki veya finans, inşaat, imalat sanayindeki
liderlerin özellikleri farklıdır. Ama tüm liderler aşırı uyarıcı ve gerilim
altında çalışır. Akıl hastalarını anlamak kolaydır çünkü çok uç noktada
sebeplerden acı çeker ve net biçimde gösterirler. Liderler ise yüksek zeka ve
kapasiteleri ile ördükleri maske ve roller altında sağlam savunma mekanizmaları
altında yaşar, gerilim ve korkularını iç dünyalarına hapsederler. Her insan
gibi yöneticilerinde kör noktaları vardır. Karar alıcıların iç dinamikleri,
psikolojik sorunları ve nevrozları kararlarını ve iş sonuçlarını negatif
etkileyebilir. Hatta kendilerini iş hayatları ve iş ile sağlayacakları
kazanımlarla referanslayan liderler şahsi duruşları adına kurumsal çıkarları
göz ardı edebilir. Maalesef bu süreç bilinçaltında ve etraflarını bastırma
pahasına işleyebilir. Bazı kuruluşlar o kadar politik ve güvensizdir ki toplama
kamplarına benzer. Bir taraftan hammadde, sermaye ve çalışanlar girip öbür taraftan
mutsuz, kaygılı ve kendi ile yabancılaşmış insanlar çıkar. Herkes şiddetli
korku altında otoriteye boyun eğer.
Liderler
sık sık hiperaktivite fırtınasına tutulur. Sanat, dalma, yelken, dans vb
faaliyetlere yönlenir. Bu eğilimler objeye yönelik ise lideri besler. Ancak kök
neden endişe ise tehlikelidir. Eylem endişeye karşı gösterilen bir tepkidir.
Diğer bir saklı nedende onaylanma ve ilgi görme arzusu olabilir. Tehlikeli
sporlara özenmenin temelinde ise genelde ölüm ve kaybetme korkusu vardır.
Çalışanların ihtiyaçları
·
Odaklanma
·
Onanma
·
Yetkinlik
·
Maddi kazanç
·
İş tatmini
·
Kişisel Gelişim
·
Aidiyet ve güven hissi
·
Mutluluk
Lider davranışları
·
Lider ekibine adaletli davranmalıdır. Adalet
eşitlik değildir.
·
Lider yargılamamalı, yönlendirmelidir.
·
Lider arka planda kalabilmelidir.
·
Başarıyı bölüşmeli, başarısızlıkları üzerinde
sönümlemelidir.
·
Lider ekip kurmalı ve olumsuz sonuçlar için
ekibini suçlamamalıdır.
·
Delegasyon ile işleri benimsetmelidir.
·
Delege ettiği işlerde yönlendirici pozisyonda
kalarak personelin konumunu
tehlikeye atmamalıdır
tehlikeye atmamalıdır
·
Lider onanma ihtiyacının karşılamalıdır
·
Lider birey ile toplam işletme aklı arasında
köprü olmalıdır
· Lider ekip içinde her çatışmadan korkmamalıdır.
Çatışmalar onanma ve
geliştirme için fırsattır
geliştirme için fırsattır
·
Lider içeriden seçim veya mücadele ile değil
atama ile geldiyse ilk yapacağı iş
kendini kabul ettirmektir.
kendini kabul ettirmektir.
·
Alt kademelerde ve geçmişte teknik yetkinlikler
ile ayakta kalan lider, üst
düzeyde bunları unutup Temsil yeteneği, yönlendirme, strateji ve kurum
kimliğine odaklanmalıdır.
düzeyde bunları unutup Temsil yeteneği, yönlendirme, strateji ve kurum
kimliğine odaklanmalıdır.
Liderler için davranış rol tipleri
·
işi bilmeyip, yapmaya isteği olmayan için disiplin ve yaptırımcı katı yönetici
·
işi bilip yapamayanlar için öğretici, yol gösterici
koçluk
·
işi bilip yapmak istemeyen için yakınlaşma ve motivasyon
·
işi bilen ve yapan için müdahaleci olmayan destekleyici
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder